De zomervakantie van 2023 nadert het einde, de heimwee naar het Noorden loopt op en het werk stroomt weer binnen. Het vakantiegevoel is soms ver te zoeken. Wat beter dan een micro-avontuur brengt dan redding?

Als reactie op m’n post over m’n favoriete ‘buitengewoon avontuur’ in de Brugse rand krijg ik een berichtje van Fagus Outdoor om me attent te maken op de Packraft in de Zwinregio. Een aanvulling op m’n lijstje favoriete micro-avonturen in eigen streek is altijd welkom! Dus de zoektocht naar een vrij moment in de agenda kan beginnen. En we hebben geluk, er is nog één duo en één soloboot beschikbaar. Dochter op Kazoukamp liet ons toch al weten dat ze dat wandelen maar niks vindt en gaf haar plechtige fiat om zonder haar op buitengewoon avontuur te gaan.

Packraften, wat is dat?

Een packraft is een lichte en compacte opblaasbare raft die samen met je andere materiaal in een grote (waterdichte) trekkingrugzak past. Door de eenvoud en de gebruiksvriendelijkheid, maak je de switch van wandelen naar raften op minder dan een half uurtje.

Wandelen én varen in één dus. Zonder gammel en stinkend busje dat je terug naar je bestemming brengt. Hoe tof is dat!

Packraften, hoe begin je daaraan?

Met een packraft natuurlijk. Moest het aan ons liggen én we hebben een oneindige bankrekening én een kelder, zolder of garage die nog niet vol ligt met andere spullen, we kochten er meteen zelf eentje (of twee of…). Want een vederlichte en compacte opblaasboot die je overal kan gebruiken, hoe handig is dat? Gelukkig kun je ook een packraft huren en krijg er meteen wat route-inspiratie bij. Ideaal om te starten. Via packraften.be heb je het allemaal. Na het boeken krijg je een mailtje met instructies en een link naar de gpx-file. De rest van de uitleg krijg je bij het startpunt.

Packraften langs verdwenen Zwinhavens

Niet voor niets staat Damme en omgeving heel hoog aangeschreven als extra uitstapje bij de miljoenen toeristen die Brugge overspoelen. Het is een prachtige, waterrijke streek en één van m’n meest favoriete regio’s om op lange zomeravonden met m’n koersfiets doorheen te zoeven. Ik keek er dus best wel naar uit om eens een nieuw perspectief te krijgen op de streek.

We starten om 10u stipt aan de hoeve van Maïsterplan in Damme. Hier is ook een maïsdoolhof en glamping aan gekoppeld. Een heel avonturenweekend kan hier dus ook. Gastheer Maxime legt ons enthousiast en met de nodige demonstraties uit hoe alles in elkaar zit. Hoe je de raft opblaast en belangrijk, ook weer in elkaar vouwt, hoe je de peddels in elkaar puzzelt, welke route we moeten nemen enz. We krijgen er meteen zin in en de rest van de deelnemers, jong en wat ouder ook.

Je kunt kiezen uit 2 routes: de lange route van zo’n 15 km met zo’n 7 km peddelen en die in Hoeke start (je moet je dus even verplaatsen met de wagen) en de korte route met zo’n 4 km peddelen en die meteen start aan Maïsterplan. Wij besluiten de lange route te nemen, gooien de rugzak met de duo- en soloraft in de koffer en cruisen langs de Damse Vaart naar het startpunt ‘café Noorderlicht’ (meteen een leuke herinnering aan onze noorderlichtreis) waar we met onze bubbel starten. Ons plannetje en de gpx-file op de horloge bij de hand.

Op wandel door de geschiedenis

Het eerste deel van de wandelroute is volledig verhard langs mooie kronkelende baantjes door de polders. Aan een eerste picknickplek kun je meteen proeven van de geschiedenis van de verdwenen zwinhavens via een virtual realitykijker. Tot voor het filmpje hadden we er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe verschillende deze regio vroeger was. De hele route is trouwens ook leuk om met de fiets te doen. Vervolgens doorwandelen we het prachtige dorpje Oostkerke waar de gezellige terrasjes lonken (maar we wandelen door…). Om daarna uit te komen aan het Schipdonkkanaal, ook wel de stinker en de blinker genoemd in de volksmond. Net voor restaurant ‘In De Groene Wandeling’ is het tijd om het veld in te duiken en de boot op te blazen.

Eén, twee, drie, het water in

De boot wordt opgeblazen met een opblaaszak, een soort luchtdichte zak met een ventiel en een opening waarmee je eerst lucht opvangt en die lucht daarna in de boot duwt. Goed gevonden eigenlijk. Wij maar sleuren op de camping met verlengkabels met elektrische pomp of die voetpomp. De laatste beetjes en kussentjes blaas je gewoon op met de mond. Daarna wat (gezond) discussiëren over de beste verdeling van het materiaal in beide rugzakken zodat we voldoende voetruimte hebben en we zijn vertrokken voor een 7-tal km peddelen.

Varen doorheen vaartjes en riet

We varen doorheen smalle vaartjes, bredere vaartjes, langs koeien en velden, onder brugjes en langs riet en andere waterplanten. Het vergezicht op het landschap verdwijnt vaak volledig achter de oeverbegroeiing dus het voelt wel cosy en zen.

We pakken het rustig aan en genieten van het zonnetje en de rust. Het is best wel even peddelen dus de afstand is niet te onderschatten. Het mooiste stuk is voor het laatste, want dan vaar je doorheen de Sint-Donaaspolder, een prachtig stukje natuur dat doorkruist wordt door onze te volgen waterloop. Daarna botsen we op de dijk van de Damse Vaart en is het tijd om de wandelschoenen weer aan te trekken en de packraft op te bergen.

De laatste loodjes zijn de mooiste

Iets verderop staat meteen De Kobus op het programma. Een trekveerpont waarmee we naar de andere oever van de Damse Vaart gaan en waar we de tocht langs die oever via een mooi en onverhard pad verderzetten. Hier kunnen we weer genieten van de prachtige vergezichten in de polders. Na zo’n 3 km wandelen komen we aan de auto en rijden we terug naar Maïsterplan waar we nog net op tijd zijn voor een drankje op het terras vergezeld met Zwinkroketjes.

Moe maar tevreden genieten we zo na van de geslaagde kennismaking met packraften.

Nog wat praktische info en tips om af te sluiten

Ook eens doen?

Reserveren kan via de website packraften.be. Je betaalt 65 euro per boot (solo of duo). Kinderen onder de 12 jaar kunnen mee in een duo-packraft.

Welke kleren doe je aan?

Je wordt wel een klein beetje nat, vooral je broek en benen door de druppels die van de peddel vallen. Je spullen en picknick kan in de waterdichte rugzak die je samen met de packraft en de benodigheden mee krijgt. En kun je in het water vallen? Normaal niet, want het water is zo vlak als wat en de packraft is heel stabiel maar ook zeer wendbaar.

Hoe lang duurt die route?

We vertrokken (verplicht) om 10u en kwamen om 17u terug. Kan het sneller? Wellicht wel. We deden de route op het gemak met een aantal kleine stops. Maar we hebben ook niet zoveel getreuzeld of op een terrasje gezeten. Zoek je een dagvullende en actieve activiteit waarna je zonder schuldgevoel direct op een terrasje kan ploffen, dan ben je hiermee aan het juiste adres.

Is dat niet stom, packraften in het saaie Vlaanderen?

Reizen, (doenbare) kicks en een beetje actie, we houden ervan. Maar we houden nog meer van het idee dat avontuur ook dichtbij huis kan en we ook hier van de natuur en wat avontuur kunnen proeven. Bovendien voelen we ons nu iets meer klaar voor een volgende packraftavontuur. Maar dat mag gerust weer op (West-)Vlaamse wateren zijn. De Mandel, here we come!

Moet het mooi weer zijn?

Wij hadden veel geluk met het weer. Een zonnetje, droog, 25 graden,… maar na een tripje naar wisselvallig Noorwegen durven we te zeggen dat het best ook wel lukt in minder weer (daar toch ;-)). Misschien met een regenbroek en regenjas aan. Maar van peddelen krijg je warm genoeg.

Lukt dat met kinderen?

In een duo-packraft neem je als volwassene vaak het grootste deel van het peddelen voor je rekening en dan met wat extra gewicht in de boot. Voor de lange route kan dat na verloop van tijd wel lastig zijn. Aan de molen van Hoeke heb je wel de mogelijkheid om een hoek af te snijden. Wil je liever op safe spelen of heb je nog niet zoveel gepeddeld? Neem dan voor een eerste kennismaking de korte route.

Dus wat vond je ervan?

Het leukste aan packraften is de afwisseling tussen wandelen en varen. Ben je het beu, je pakt je boeltje en je wandelt terug. Beu word je het echter niet zo snel.

De route was prachtig en ideaal voor een eerste kennismaking met packraften. Veel langer dan 7 km peddelen moest het voor ons niet zijn en dan is het wel fijn dat het allermooiste stuk op het einde kwam. Het wandelen in twee delen (5 km + 3 km) was ideaal om weer wat andere spieren aan het werk te zetten én weer een ander perspectief te krijgen op de streek.

En die streek, die is prachtig. En zo dichtbij Brugge. Dus heb je even tijd, plan dan een micro-avonturenweekendje in Brugge. En vergeet niet om ook even de prachtige stad in te gaan. Maar geniet vooral van de mooie groene rand die mijn hart gestolen heeft. Dat je die nu met een packraft kan verkennen, kan ik alleen maar geweldig vinden.