Lyon is een stad die soms Parijs in het klein wordt genoemd én die bovendien snel en gemakkelijk bereikbaar is met de trein. En ook door de stad kun je vlot bewegen met het openbaar vervoer en deelfiets. Kortom, een ideale bestemming voor een citytripje zonder vliegschaamte, file of parkeerstress. Wij probeerden het uit samen met de kinderen en kwamen alvast met een smile en helemaal zen terug.

Tijdens onze skitrip met de trein merkten we al hoe dicht Lyon wel is met de TGV. Slechts 3u sporen tussen Lille en Lyon en je bent er. Het duurt bijna langer om van Brugge in Lille te geraken met de trein.

Ook de stad is de moeite want heeft net zoals Parijs veel cultuur en geschiedenis. Maar alles ligt (iets) dichter bij elkaar. De stad is zeer proper, telt vele gerenoveerde of nieuwe stadsdistricten zoals la Confluence en heeft veel bezienswaardigheden. En winkels, ook van die chique. Enkel Venetië heeft nog meer renaissancegevels dan Lyon. De stad is dan ook bekroond met het etiket van Unesco Werelderfgoed. Kortom, een aanrader om hier eens te passeren.

Met de TGV van Lille naar Lyon: hoe gaat dat?

Het supersnelle treinnet in Frankrijk bestaat al even en is ook al eventjes een interessant en duurzaam vervoermiddel voor citytrips. TGV-tickets moet je op voorhand boeken, hoe vroeger hoe beter zeggen ze. De prijzen voor de trein kunnen nogal veel verschillen naargelang het tijdstip. Als je flexibel bent qua data, kun je wat spelen met heen- en terugreis om de beste prijzen te bekomen. De website (en app) van SNCF is zeer gebruiksvriendelijk om dit uit te zoeken. Je krijgt verschillende tijdstippen en prijzen voorgeschoteld en kunt vlot doorklikken naar andere tijdstippen en dagen. Vertrekken vanuit Lille is trouwens heel wat goedkoper dan vanuit Brussel.

De TGV’s van OuiGo hebben de beste prijzen. Wel moet je een klein bedrag bijbetalen om een stoel te kiezen en grote koffers mee te nemen (5 euro per koffer/traject). Elke persoon mag sowieso een rugzak en cabinekoffer meenemen. Installeer ook zeker de app. Zo heb je je tickets bij de hand en krijg je updates voor en tijdens je reis. Ook handig is dat je automatisch een melding krijgt van het spoor waarop je trein vertrekt van zodra bekend.

Voor je vertrek met de TGV ben je best zo’n 30min of minimaal 15 minuten vooraf aanwezig. Met de QR-code in je app passeer je via poortjes naar het perron en kun je je installeren op je toegewezen plekje in de trein.

Vooraleer je op de TGV kunt stappen moet je natuurlijk nog in Lille geraken. Dit kan via het station van Kortrijk. Om naar Lille Flandres (let op: sommige treinen vertrekken vanuit Lille Europe, dat ligt 500m te voet verderop) te sporen heb je een internationaal ticket nodig om de grens over te steken. Het goedkoopst ben je af door een internationaal ticket te nemen tussen Lille en Moeskroen (het laatste station voor de grens tussen Kortrijk en Lille) en dan naar Moeskroen een rit op een Railpas te nemen richting je ‘eigen’ station. Je hoeft hiervoor uiteraard niet uit te stappen in Moeskroen. Je kan dit ticket online kopen via de NMBS Internationaal website of door door te klikken in de NMBS app.

De TGV zelf is vrij comfortabel. Heel wat ruimere zitplaatsen dan op een vliegtuig, de mogelijkheid om per 4 te zitten, gratis wifi en stopcontacten,… Je zoeft de auto’s voorbij op de autosnelweg (al dan niet in file) en kunt ondertussen lezen, gamen, werken, praten, haken,…. En zo’n 3u later stap je uit middenin de stad. De ontdekkingstocht kan dus direct beginnen. Met parkbezoek en trappen en al!

Hoe verplaats je je in Lyon?

Lyon heeft een uitgebreid netwerk aan bussen, metro’s, deelfietsen,… maar ook zeer toegankelijke straten en voetpaden. Het voelde dan ook niet als een beproeving om van Gare Lyon Part Dieu de drie kilometer naar onze Airbnb te lopen (ook al was er een bus). Behalve de laatste kilometers want ons verblijf is gelegen op de heuvels van Croix Rousse, dus dat was trappenlopen met valiezen.

Het openbaar vervoer en de deelfiets in Lyon

Het uitpluizen van alle vervoersystemen is altijd wat zoeken in een stad, maar steeds zeer handig om je vlot doorheen een miljoenenstad te bewegen. Daarom een apart rubriekje met tips & tricks hierover.

Neem een familieticket voor het openbaar vervoer

Noem een openbaar vervoersmiddel en je hebt het in Lyon. Een metro, een bus, een kabelbus, een funiculaire,… en dat allemaal toegankelijk met één ticket.

Tickets voor het metro en busnetwerk zijn eenvoudig te boeken aan een terminal in de metrostations of in tal van winkeltjes. Voor 6,4 euro kun je een hele dag rondreizen met je gezin. Je krijgt dan 1 strookje om goed bij te houden. Aan de toegangspoortjes van het metrostation kun je dit meerdere keren in het apparaat steken en iedereen één voor één doorgang geven.

Van hot naar her met de deelfietsen van Vélo’v

Verspreid over de hele stad is er ook een uitgebreid deelfietsnetwerk, Vélo’v. We stelden tot ons plezier vast dat de fietsen op de laagste stand voor kids vanaf 1m40 bruikbaar zijn. Weg met die metro en bus maar totale fietsvrijheid dus. Zo zoefden we van buurt naar buurt zonder veel moeite. Die toffe mural nog niet gezien die op m’n lijstje stond? Geen probleem, even checken waar er fietsen staan en we fietsen er snel heen! Fietsen droppen aan een volgend deelstation en het laatste stukje fietsvrij te voet. Handig!

Uitvlooien hoe het systeem werkt in zo’n stad is altijd wel een dingetje. Daarom hier onze handleiding:

  • Steek vooral geen tijd in het aanmaken van een profiel via de website. Dit leek niet te werken voor mijn e-mail.
  • Ga direct naar een zuil aan een fietsuitleenstation. Verander het scherm eventueel naar Engels als je dat comfortabeler vindt.
  • Selecteer de optie dat je geen profiel hebt. Hier krijg je de opties voor kort gebruik te zien. Je kunt kiezen tussen één rit of één dag (4 Euro). Wij kozen voor dat laatste. Helaas kun je maar 3 tickets per keer kopen. Met z’n 4 moet je dus 2 keer de flow doorlopen.
  • Na het betalen met je creditcard krijg je elk je fietspasje (een papieren magneetkaartje).
  • Je legt je pasje op de scanzone op het stuur tot het lichtje groen wordt en voila, je fiets komt los uit de staander. Eruit trekken en je kunt vertrekken. Pas de zadelhoogte aan naar wens. In de app kun je ook checken welke fietsen het best scoren qua comfort of recent gecheckt werden. Sommige fietsen lopen wat stroever maar over het algemeen zijn ze goed onderhouden.
  • Trajecten binnen de 30min zijn inbegrepen in de prijs. Overschrijd je die tijd, dan moet je slechts 0,05 cent per minuut bijbetalen. Je hoeft dus geen ongelukken te doen om tijdig aan een station te geraken. Wil je een langere tocht ondernemen en toch niet teveel betalen, dan kun je onderweg een fietswissel doen op één van de vele fietsstations onderweg die werkelijk overal te vinden zijn.
  • Om je deelfiets in te leveren klik je de beugel in de staander. Ofwel krijg je een vervelend en aanhoudend gepiep of een geruststellende dubbele biep en een groen lichtje op de fiets. Uiteraard is het laatste het juiste.
  • Het vooraf installeren van de app is wel een must om een goed zicht te hebben op de stations met fietsen en vrije plaatsen. Het is trouwens de Velo’v officiel app van Clearchannel, want er zijn nog wat andere apps in de running.
  • Het enige waarop je wel moet letten is dat het station waar je naartoe wenst te fietsen nog voldoende vrije plaatsen heeft (zie het cijfer bij P in de app). Want vol is vol, wat soms het geval is bij populaire punten. Kom je in tijdsnood en er is toch plek voor 1 of 2 fietsen, dan kun je één voor één een fietswissel doen en rustig op zoek naar vrije plekken aan een ander station. Echte pro’s in Velo’v’s zijn we nu :-).

Beweegveiligheid in Lyon

Fietsen in Lyon, is dat wat veilig met die schatjes van kinderen? Eigenlijk écht wel. De oevers van de beide rivieren die de stad doorkruisen hebben fietspaden aan beide zijden en het tracé dat je aan kruispunten moet volgen wijst zichzelf uit (ttz, de infrastructuur geleid perfect en is duidelijk. Wat een verademing in vergelijking met België!) en er zijn tal van bruggen en fietsbruggen. Bovendien staan die driehoekige bordjes die fietsers toelaten om altijd rechts af te slaan bij lichten op heel veel plaatsen. Hier mag het ook vaak gewoon rechtdoor. Zo is de fiets altijd het snelste vervoersmiddel. De oostelijke oever van de Rhône is de topper. Breed, helemaal heraangelegd, rust- en speelplekken overal,….

De straten dwars door de stad hebben fietspaden of gedeelde fiets/busbanen. Het blijft natuurlijk een stad met veel beweging dus zet er geen onervaren kids voor de eerste keer op een fiets. Maar ik kan op vlak van fietsinfrastructuur niks bedenken dat hier beter zou kunnen.

De deelfiets zet je best wel aan de kant om de heuvels van Vieux-Lyon, Fourvière en Croix-Rousse te verkennen. Tenzij je geen probleem hebt met stevige hellingen. Of doe zoals ons, zet je fiets beneden aan de helling en neem te voet de trappen. Er is zelfs een heuse aparte tunnel onder de heuvel van Croix-Rousse die je kan nemen onder de stad door. Leuk om te doen!

Wat is er te zien in Lyon

Heel wat! Om te beginnen is de stad een aaneenschakeling van leuke buurten, historische en moderne gebouwen, grote en kleine groenzones, winkelzones en de stad staat ook bekend voor z’n foodscene. Het is dus moeilijk om een selectie te maken van de must-sees. We hebben ons drie volle dagen geamuseerd met rondlopen, fietsen, eten, terrasjes en hadden (of maakten) helaas geen tijd voor musea. Die zijn er echter wel in overvloed (al waren ze vaak gesloten toen wij er rondliepen, ook daarom). Maar daarnaast is er nóg heel wat te zien.

De traboules van Lyon

Het is al een hele tijd geleden toen ik voor het eerst hoorde spreken over geheimzinnige doorgangen tussen huizen en straten in Lyon. Deze smalle overdekte steegjes, traboules genoemd, werden gebruikt door zijdewerkers om hun waren van de werkplaatsen op Presqu’île naar de wijk Croix-Rousse te brengen. Deze steegjes lopen dwars door woonhuizen en binnenplaatsen. Er zijn meer dan 300 van deze traboules. De meeste zijn afgesloten en niet publiekelijk toegankelijk, maar enkele werden door de stad gerenoveerd en opnieuw opengesteld.

De toegankelijke traboules staan in de wijk Croix-Rousse aangeduid met een plakkaatje met een leeuw. In Vieux-Lyon zijn ze iets moeilijker te vinden of zitten ze verborgen achter een drukknop of bel en een gouden plakkaatje. Zoals die van Rue Saint-Jean (thv nr 27, 37 en 54). Ook op Komoot kun je er enkele in je route integreren. Of je kunt de route die ik maakte op Komoot gewoon overnemen. Het zijn niet altijd doorgaande routes, dus ontdek er gerust zelf nog een paar. Sowieso een leuke route om de eerste dag de stad te voet te verkennen.

Foodmarkets en bars

Lyon is een stad voor foodlovers. Werkelijk overal vind je bars en restaurants. Maar ons vakantieritme alligneren met de toch wel zeer strikte tijden die gehanteerd worden in Frankrijk blijven we moeilijk vinden. Eten doe je tussen 12u en 14u en zeker niet voor 19u. Zelfs geen hapjes of tapas. Nee, ook niet als je het lief vraagt inclusief hongerige kinderoogjes…

Op dag 1 misten we de lunchtijden en dan was het héél lang wachten om toch een gezonde maaltijd te vinden voor 19u. Zondag, maandag én soms ook dinsdag zijn bovendien populaire sluitingsdagen. Vervelend als je trip van zondag tot donderdag is.

De fiets helpt dan wel om binnen dat korte tijdsbestek een andere plek te vinden als het aangeraden plekje helemaal vol zit of gesloten is. Of neem zoals wij het zekere voor het onzekere en ga naar één van de foodmarkets. Meer keuze op één plek en vaak ook extra gezellig. Daarom is het niet vreemd dat we er 3 bezochten, gewoon omdat het leuk is en om zeker te zijn van eten en keuze :-).

Volgende foodmarkets hebben we uitgeprobeerd:

Les Halles de Lyon – Paul Bocuse: de oudste foodhall, of markthal gelegen in het moderne stadsdeel rondom Part Dieu. De oudste in de stad en sinds de renovatie en heropening kun je aan de verschillende kraampjes ook zitten waardoor het meer een foodcourt dan markt werd. Daarnaast zijn er ook kleine restaurant units. Hier vind je zeker iets om te eten (tijdens etenstijd). Iets minder gezellig maar veel keuze.

Les Halles de la Martinière: een markt en foodcourt helemaal gewijd aan het duurzame voedsel van de stad. De meeste producten die aangeboden worden zijn afkomstig van lokale producenten en/of biologische landbouw. Ook de Food Court-ruimte biedt ‘korte keten’ gerechten met El bar des Halles van Cuisine Itinérante. Pannenkoeken van de Crêperie Clandestine, biologische sappen, lokale vis,…

La Commune: de leukste en lekkerste van allemaal. In een oude timmerfabriek is nu deze gezellige Food Court gevestigd. Duidelijk een ‘place to be’ voor locals. Je kunt er genieten van diverse internationale gerechten aangeboden door lokale koks. Of zoals ‘Inspiration de Ukraïne’ een podium voor een Oekraïense chef kok uit Kiev die tijdelijk in Lyon verblijft. Elk standje biedt een ‘planche a partager’ aan, ideaal om kennis te maken met de internationale gerechten. De kinderen én wij vonden het geweldig.

Gratis zoo in een groot park

Le Parc de la Tête d’Or is een enorme groene long aan de rand van de stad. Zo groot dat er een heuse zoo in ligt. Het doet een beetje denken aan Central Park in New York. De zoo is bovendien volledig gratis. Ze is niet zo groot maar kun je er toch giraffen, zebra’s, aapjes,… zien. Wegens de vogelgriep bleef er wel een groot deel gesloten. Een leuke passage om mee te pikken. Verspreid over het park zijn er nog heel wat leuke dingen om te doen. Bootjes, een treintje dat rondrijdt, speeltuinen,… De zoo is altijd open, behalve op dinsdag. En wanneer stonden wij er de eerste keer? Juist ja…

Flaneren langs de oevers van de Rhône en de Saône

Het feit dat Lyon doorkruist wordt door 2 rivieren en vervolgens samenvloeit in één maakt deze stad uniek, open en ook vlot doorwaadbaar. Hierdoor kun je je vlot oriënteren. De oostelijke oever van de Rhône werd bovendien helemaal heringericht en vormt een paradijs voor voetgangers, fietsers, kinderen, sporters,… Een slim gebruik van materialen zorgt er bovendien voor dat je goed weet wat je plek is, waar fietsers moet rijden, waar je kunt wandelen en zelfs ’s nachts weet je door de lichtjes op welke helft je moet fietsen om niet op een tegenligger te botsen. Ook de andere kades en de vele bruggen zorgen ervoor dat je via de rivier op expeditie kunt en van buurt naar buurt kunt hoppen.

Buurthoppen van Confluence naar Vieux-Lyon en Croix-Rousse

Lyon is een grote stad en heeft dus meerdere buurten waar er veel te beleven valt. Hier kun je zeker meer dan één dag op verkenning.

Vieux-Lyon

Vieux-Lyon is een door Unesco beschermde wijk met een verzameling prachtige middeleeuwse straatjes vol renaissancehuizen in mooie kleuren. Tussen de traboules door kun je de vele terrasjes en winkeltjes verkennen. Wij genoten hier van een ijsje in één van de vele ijssalons en van een terrasje in Lyon Particule, een koffiebar en kunstgalerij in de schaduw van de Cathédrale Saint-Jean-Baptiste. Het terras is er gezellig, de aperol lekker en ook binnen is dit zeer tof ingericht.

La Fourvière

Vieux-Lyon wordt door een kabeltrein (funiculaire) verbonden met de hoge heuvel van Fourvière. Hier ligt de beroemde basiliek van Lyon en de Gallo-Romeinse amfitheaters. Voor de sportievelingen kun je ook te voet de klim naar boven wagen en genieten van de mooie uitzichten op de stad en op de basiliek. Met je metroticket kun je de funiculaire gewoon opstappen. Die is bovendien heel wat rustiger als je hem neemt naar beneden.

La Croix-Rousse

Deze vroegere arbeiderswijk ligt op een plateau hoog op een heuvel. Het is dus steeds een stevige klim of heel wat trappen om er te geraken. Daarboven liggen heel wat hippe bars en atelier winkels. De 19e-eeuwse arbeiderswoningen herinneren aan de zijde-industrie die Lyon in het verleden rijk gemaakt heeft. Ook mooi zijn hier de vele huizenhoge trompe l’oeil-muurschilderingen zoals de mur des canut. Ook op andere plaatsen vind je heel wat street art in Lyon.

La Presqu’île

Op een schiereiland tussen de Saône en de Rhône ligt het stadscentrum, ‘La Presqu’île’, dat aan aan Parijs doet denken, maar dan een stuk rustiger! Er zijn klassieke pleinen, fonteinen, 19e-eeuwse gebouwen en mooie oude winkelfaçades. In de winkelstraten net ten noorden van het bekende Place de Bellecour zitten alle bekende Franse merken, van highstreet tot luxe. Ook in de wijk Quartier Aina, is het fijn winkelen. Daar zitten veel antiquairs, designwinkels, (kunst)boekhandels, cadeauwinkels en kleine eetgelegenheden. Wij stapten binnen in deze leuke fietswinkel en velocafé ‘Grimpeurs Cyclist House‘ met bar en restaurant.

La Confluence

Ooit een industrieel haventerrein ingeklemd net voor de plek waar de Rhône en Saône samenstromen. Op die plek vind je ook het gloednieuwe Musée des Confluences en de ‘ONLY LYON’ Instagram-letters. Sinds 1999 is deze buurt ook het toneel van een gigantisch stadsvernieuwingsproject waar diverse grote internationale architecten aan meewerken. In de vroegere loodsen langs het water zitten nu trendy restaurants, terrassen, clubs, kunstateliers en winkels, vaak gewoon nog tussen de oude kranen. Je kunt er ook shoppen in het gigantische winkelcentrum met alle winkels die tieners wel kunnen bekoren of een terrasje doen aan de hippe appartementen in de havengeul.

Hoewel je je kunt vergapen aan de speciale architectuur van de wijk, doet het me toch te ’tabula rasa’ en steriel aan. Het lijkt een ziel te missen, die komt misschien wanneer de hippe bars en prijzige restaurants open zijn en de warme temperaturen terug komen. Leuke tip ook voor warmere tijden. Aan de overzijde van de Rhône is er een kayakclub waar je bootjes kunt huren. Niet uitgeprobeerd, maar hadden we in de zomer zeker gedaan.

Ons logement avec une belle vue sur Lyon

Geen leuke citytrip zonder aangename maar betaalbare verblijfsplek. Deze vonden we deze keer op Airbnb. Dit appartement ligt vlakbij het Parc de la Tête d’Or en op wandelafstand van de wijk Croix-Rousse. Iets buiten het centrum dus maar in ruil krijg je vanuit het raam van het appartement een schitterend zicht op Lyon. Dit, de inrichting met parket en hoge plafonds en de prijs (die onder de 100 euro per nacht ligt), was de belangrijkste reden om dit plekje te boeken. Achter de modale gevel en oude, ietwat vochtige traphal schuilt een lichtrijk appartement met twee volwaarde slaapkamers en een uitstekende douche. Wat heb je meer nodig, je bent er toch amper. Het keukentje is basic en er zijn wat kleine mankementjes die een klusjesman in een uurtje kan oplossen, maar alles werkt en het heeft alles wat je nodig hebt. Er is ook wifi en Netflix dus de kinderen waren ook meer dan content.

Een geslaagde citytrip dus! Kennen jullie nog steden die vlot bereikbaar zijn met de trein? Laat het hieronder weten want we hebben de smaak helemaal te pakken!