We blijven ons doorheen coronatijden worstelen met klein en groot vertier. Onder het motto ‘w’èn moa da’ (vrij vertaald: dit is al wat we nu kunnen doen) legden we de weken voordien weer wat tripjes vast om de werk- en coronabesognes in het weekend helemaal te vergeten. De reiskater op de werkdag nadien nemen we er wel bij. En voorlopig leggen zelfs overlegcomités ons daarbij niets in de weg. Leve de niet-essentiële coronaproof verplaatsingen!

Een Paasweekend van 3 dagen zonder familiefeesten leende zich dan ook uitstekend tot een trip in een Airbnb die ik al een tijdje op het oog had, maar die voor minstens 2 nachten geboekt moet worden. Bovendien een ideale uitvalsbasis om een streek te verkennen die we gek genoeg nog maar weinig bezochten, Henegouwen. Nochtans uitstekend te bereiken via de ‘routes de Wallonie’ die aansluiten op Zuid-West-Vlaanderen. Bye bye E40 en E17!

Van zodra we de ‘boenk’ voelen op het wegdek de E403 (en er volgen er daarna nog veel meer) weten we…yes, we zijn op vakantie in een tikkeltje ‘buitenland’. Want zo voelt Wallonië wel een beetje. De vele putten in het wegdek helpen daarbij een handje ;-). Maar blij dat we deze landgenoten in deze coronacrisis weer wat beter leren kennen.

Natuureducatie, blotevoetenpad en boomkroonpad in Plaine de l’escaut

De omgeving van Doornik had ik al een tijdje op het oog. Ergens las ik dat er een heus boomkroonpad in de omgeving moest zijn. Een ervaring die al geleden was van toen we nog Nederland verkenden aan Bollo’s handje (de mascotte van de Landal parken). Na wat zoeken kwam ik eindelijk op de site van deze ‘Escale Forestière’. In de wintermaanden wat moeilijker te bezoeken want enkel open op weekdagen, maar vanaf de Paasvakantie ook open in het weekend. Na een mailtje ter reservatie (zie praktische info helemaal onderaan deze blog) lag onze reservatie vast en kregen we een lange mail met echt àlle mogelijkheden. Klantvriendelijkheid top en leve Google Translate!

De driedelige activiteit waar je toegang toe krijgt voor 4 Euro pp (natuurtentoonstelling, blotevoetenpad en boomkroonpad) vanuit het bezoekerscentrum bleek een echte meevaller! Door de reservatie hadden we de binnenruimte helemaal voor ons alleen. Alles is super leuk opgezet en vormgegeven en de zoektocht over babydieren is uitstekend om alles te ontdekken én bij te leren. Waren we bijvoorbeeld een ringslang (die laten hun kindjes achter vanaf dag 1) dan waren we nu niet hele dagen op pad met die koters en waren we weet-ik-veel-waar op avontuur. Maar dan hadden we al dit leuks ook gemist. En wellicht zaten we dan ook maar gewoon op ons werk. Zou die koters geen dag willen missen!

Een groot deel maar niet alles is vertaald in het Nederlands. Meteen een goeie Franse oefening voor ons als ouders maar ook dochterlief uit het zesde leerjaar bleek er al goed mee weg te kunnen. Onverwachte ‘plakmedaille’ voor educatieve ouders. Met deze vertaling is de activiteit ook zeer goed doenbaar voor de jongere kinderen. En de allerjongste kinderen zullen zeker kunnen genieten van de inrichting en daarbij gepaarde verwondering en ontdekkingen. Chapeau voor de bedenkers van deze plek!

Na een afsluitende film over de streek kwamen we terecht in de buitenruimte met blotevoetenpad. Ook hier een mooi opgezet rondje dat je gerust een paar keer kunt doen (zoals Louiz deed). Ook de zoektocht loopt hier nog even door. Tot slot brachten we een bezoekje aan het boomkroonpad. Niet zo lang en spectaculair (we deden er dan ook al een paar in Nederland dus helemaal nieuw was de ervaring niet) maar in combinatie met de andere activiteiten toch wel de moeite.

Rondom het bezoekerscentrum ligt ook een bos waarin je kunt wandelen, fietsen (Ravel) en mountainbiken. Wij besloten nog een kort rondje van 3 km te doen (n°31). Volg hiervoor de bordjes met nr 31°.

Er is ook nog een rode lus van 4,4km (n°30) en een lus van 12km (circuit van Bon-secour N°4) die je ook met de mountainbike mag doen en die de grens met Frankrijk over gaat. Plannetjes krijg je op eenvoudige vraag in het bezoekerscentrum.

De streek ‘WAPI (Wallonië-Picardie) heeft ook nog wat andere dingen te bieden: het kasteel van Beloeil, een automobielmuseum, de Archeosite en het Muséé d’Aubechies-Beloeil, het Musée de l’Iguanodon (waar ze een versteend skelet van een 5m hoge dinosaurus vonden en eentje spaarden in dit museum) en de moerassen van Harches. Alles ook te vinden op www.visitwapi.be en bij deze op het lijstje voor een volgend bezoek.

#Vanlife in de ‘Roulotte de Framboise’

Daarna is het tijd om onze Airbnb te verkennen. Een scherp geprijsde ‘roulotte’ aan de rand van het ‘Bois d’Hubermont. De wandelknooppunten en mountainbikeroutes passeren voor de deur en het mooi ingerichte en comfortabele tiny house heeft alle voorzieningen. Van keukentje tot badkamer en toilet tot slaapplaats voor 4 personen (1 vast bed en 1 slaapbank).

Maar het blijft klein natuurlijk. Voer voor een heel weekend lachen met ‘hashtag vanlife’. Wij weten waarom #vanlifers vaak de poep van de vrouw des huizes op zo’n #vanlife foto zetten. Meer dan dat krijg je niet op de foto in zo’n kleine ruimte :-). En dan was deze roulotte best nog heel wat ruimer dan een campervan of caravan. Droom dus nog even opgeborgen tot we weer met z’n tweeën op pad kunnen. En elke dag squatten om de vanlife poep te behouden!

Maar gelukkig hadden we ook daar weer een schitterende buitenruimte met veel privacy, een vuurkorf en een barbecue op gas. En wanneer het hele gezin nog lag te slapen nam ik m’n koffie mee voor m’n favoriete microavontuur, direct uit bed het bos in (met extra trui). Ik kan dit wel gewoon worden…

Kortom, weeral een aanrader!

Ommetjes in Bois d’Hubermont

Het raam van de roulotte kijkt uit op een stevige helling op het wandelnetwerk en de mountainbikeroutes (waarvan er één ook kidsproof schijnt te zijn). Tijdens het ontbijt zie je dan ook het echte werk passeren: wandelaars, joggers en mountainbikers. Het kan niet anders dan kriebelen om een toertje te doen. Het woord wandelen doet bij de kinderen echter de pas verorberde eitjes met spek naar boven komen. Als we dat rondje dat jullie willen doen nu eens zouden lopen, dan is het sneller voorbij, stelt dochterlief voor. Klinkt niet slecht voor loopminded ouders…

Dit korte maar mooie wandelrondje (zie Komoot) van 6,6 km vertrekt van bij de roulotte en leidt je helemaal rond door de tofste passages in het bos en passeert ook twee opmerkelijke kunstenaarshuizen, waarvan eentje bijna een buur is. Via het wandelnetwerk kun je uiteraard nog veel eindelozere tours doen. Als het gezelschap graag wandelt tenminste.

Dat trailrunnen met de kids, dat ging best wel goed en snel. En met al die heuvels waren ook wij blij om af en toe eens stil te staan en te genieten van de mooie zichten.

Verblijven aan de rand van het bos levert niet alleen mogelijkheden om een ochtendwandeling of looptoer te doen. Ook een avondwandeling stond elke avond op ons programma. Al was het vinden van een zicht op de zon die ondergaat niet zo evident in een heuvelachtig gebied. Logisch natuurlijk maar wel een leuk trucje om de kinderen wat langer dan 100m mee te krijgen.

Avonturenparcours en langste zipline van België in Ecoparc Adventures Tournai

Na het loopje waren we goed opgewarmd om in de namiddag het in de winter aangelegde lijstje met echt avontuur in België aan te spreken. In Doornik is er namelijk ook een klimpark met de langste zipline van België. Het ommetje waard!

Ook hier moet vooraf gereserveerd worden en heb je enkele specifieke attributen nodig zoals een mondmasker en stoffen handschoenen. Je mag je daarmee 3u uitleven op het touwenparcours tussen de bomen en aan de rand van het water. Vanaf 1m10 kunnen kinderen al heel wat parcours doen. Maar er is ook een nettenpark dat al vanaf 2 jaar toegankelijk is. Zag er ook superleuk uit.

Het park voelde wel vrij druk aan voor deze coronatijden maar met wat discipline van de mensen nog wel ok. Los van het coronavirus moesten we door de drukte op de gemakkelijkste parcours vrij lang wachten, ook al omdat er volop mensen geëvacueerd moesten worden die misschien toch beter op wandel zouden gaan. Hoogtes zijn niet voor iedereen weggelegd…

Maar ook een tegenvaller in onze bubbel. Louiz misstapte zich op de allereerste passage en verstuikte z’n vinger. Een essentieel lichaamsonderdeel op dit soort parcours en dus brak voor hem een middagje op de begane grond aan, gelukkig in het zonnetje met strips uit de auto en met een calippo voor z’n vinger (de EHBO kist ter plekke moet nog eens bijgevuld worden…).

Zo hebben we dus de hele middag afwisselend geklommen. Tis te zeggen, ik deed nog een doenbaar kinderparcours met Elle en daarna gingen man- en dochterlief voor meer dan één uur op een uitdagend parcours waar heel wat vertraging op was. Aanschuiven in de bomen dus. Hoogtevrees moet een raar beestje zijn.

Met veel verlangen en een tikkeltje jaloezie zat ik erbij en keek ernaar op de begane grond. Frustrerend…maar blij dat ik met m’n aanmoedigingen en aanbevelingen dochterlief goed kon coachen over de hindernissen. Ze deed dat schitterend.

De afsluitende ervaring van de langste zipline maakte alles goed. Via een kort klimparcours kun je de dag afsluiten via 2 lange sjeesparcours over het water. Een zalig maar ook veilig gevoel en vooral zalig zicht. De snelheid op het einde is beperkt en dus moet je je op het einde nog wat omhoogtrekken via het touw. Er gaat dus best steeds één ouder voor om instructies te geven want kinderen belanden gegarandeerd in deze situatie. Geef ze dus gerust een extra duwtje bij vertrek.

Conclusie: jammer voor onze pechvogel van dienst (die z’n geld terugkreeg omdat hij zich echt onmiddellijk blesseerde), maar al bij al een toffe ervaring! Voldoende avontuur maar met kinderen kom je toch steeds terecht op de haalbare maar ook drukke parcours waarop wel eens mensen met hoogtevrees verzeild geraken. Een beetje geduld en compassie is dus aan te raden. Al ben ik daar beter in als ik boven in een boom sta (schoon zicht en leuk gevoel) dan op de begane grond…

Digitale zoektocht in Ellezelles

Na een laatste nacht in de Roulotte is het tijd om in te pakken en weg te wezen. Maar uiteraard eerst nog een wandeling voor de boeg als afsluitende streekactiviteit. Twee leuke routes in Ellezelles kunnen hopelijk het enthousiasme van de kinderen opkrikken.

Het Pad van het Vreemde van 6km is een eerste vette aanrader in Ellezelles. Een mooie wandeling langs allerlei eigenzinnige en licht griezelige kunstwerken. De kunstwerken op het pad zijn het kind van een man met veel verbeelding : Jacques Vandewattyne (1932-1999) alias Watkyne, de kunstenaar die alle kinderlijke angsten (zoals wandelen…) weer naar boven haalt.

Maar in de dagen voor onze trip viel ons oog op reclame over ‘Totemus’, een app die interactieve wandelingen aanbiedt in Wallonië. Ellezelles stond op het lijstje en we besloten deze wandeling dan maar eens te proberen in de hang naar extra prikkels en belevingswaarde voor op deze blog (we hadden beter moeten weten, #stayauthentiek…).

Het begin van de route viel samen met het pad van het vreemde en ging dan ook vrij vlot. Toen de route hiervan afsplitste toonde de app toch heel wat minpuntjes. Er is geen overzichtskaart met de route (of toch niet dat ik vond), als je het juiste antwoord niet vindt (drie nummers ingeven maar niet gespecifieerd of ze apart, met koppelteken, spatie of wathever ingegeven moeten worden…) dan kun je niet door, op geen enkele manier… En zo raakten we dus de route kwijt.

Gelukkig kon de wandelknooppuntenapp ons redden. En ons geheugen, want in juni kwamen Tim en ik hier al eens wandelen (25km terwijl de kinderen op school zaten, those were the days…) dus vonden we vlug de weg terug. Maar toerisme Wallonië heeft toch nog wat testwerk voor de boeg vooraleer groots uit te pakken met deze app… Enkele dagen later kreeg ik nieuws over een update van de app in m’n mailbox. Misschien zijn onze opmerkingen dus al verholpen.

Tot zover zou ik dus ‘Het pad van het vreemde aanraden’. Of om een goeie routeapp bij de hand te houden. En wanneer de horeca weer open is, kunnen we Brasserie des Legendes aanraden waar het plaatselijke bier ‘La Quintine’ geserveerd wordt op een terras met aangrenzend speeltuintje. In juni was het hier heel gezellig.

Terug naar huis

En zo sloten we dit Paasweekend af met gemengde gevoelens. Wat spijt omdat zowel het avonturenparcours en de digitale zoektocht niet liepen zoals gepland maar ook veel relativeringsvermogen. It is what it is en ook op blogs mag vermeld worden dat ondanks een goeie planning niet alles loopt zoals het moet. Ook dat maakt deel uit van het roadtrippen en herinner je vaak nog het langst van al. En het zijn uiteindelijk nog steeds luxeproblemen in deze tijden.

Op de terugweg naar huis komen we nog wat Ronde Van Vlaanderen overblijfselen van de dag voordien tegen én mogen we Paaseieren rapen bij oma en opa in Zuid-West-Vlaanderen. Tradities verdwijnen niet zomaar. En de reiskater de volgende dag valt best wel mee. Onze travel-work switch raakt steeds beter gesmeerd.

Meer info over activiteiten en overnachting

Boomkroonpad ‘l’Escale Forestière’ – blotevoetenpad en natuurtentoonstelling :

• Maakt deel uit van het ‘Parc Naturel des Plaine de l’Escaut’: http://plainesdelescaut.be
  • Parkeren aan het bezoekerscentrum in Bon-Secours: Rue des Sapins 31, 7603 Péruwelz
  • Voor 4 euro pp krijg je toegang tot het boomkroonpad maar ook de natuurtentoonstelling en het blotevoetenpad. Aan het bezoekerscentrum starten ook enkele wandelingen en voor 10 euro kun je een zakje met doe-opdrachten in het bos verkrijgen.
  • Tijdens de wintermaanden enkel open op weekdagen en gesloten op maandag. Sinds 3 april is de Escale forestière geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 9u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 17u, tijdens de schoolvakanties ook open op maandag en ook in het weekend open tot 18.00 uur!
  • Vooraf reserveren noodzakelijk: via e-mail op accueil@pnpe.be of telefonisch op 069 / 77.98.10. Alleen individuele bezoeken of familiebezoeken worden toegestaan. Het dragen van een masker is verplicht vanaf 12 jaar.
  • Alle info op: http://plainesdelescaut.be/wikipnpe/?EscaleForestiere of stuur een mailtje. Wij kregen onmiddellijk een uitgebreid antwoord met alle mogelijkheden en een reservatiebevestiging.

Klimpark Ecoparc Adventures

• Info en foto’s van de parcours op: https://ecopark-adventures.com/parks/parc-accrobranche-tournai/
  • Parkeren: Rue de l’Orient 1, Tournai
  • Vooraf reserveren via mail naar tournai@ecopark-adventures.com of tel: +32.474.07.70.68
  • Open tussen 13u en 19u. Als je reserveert krijg je een tijdslot van 3u om het park te beleven. Boek iets later zodat het wat rustiger is.
  • Kostprijs: 23 Euro voor +12 jaar, 19 Euro voor 8-12 jaar, 14 Euro voor 5-7 jaar.
  • Enkele parcours zijn vlot toegankelijk voor kinderen vanaf 1m10. Vanaf 1m30 kunnen ze ook de parcours met de lange zipline doen. De zipline is goed doenbaar maar op het einde moet je je zelf optrekken naar het eindpunt. Dat vermeld je dus best even aan je kinderen voor ze vertrekken.
  • Naast het klimpark is er ook een nettenpark, apart te boeken of in combinatie.
  • Coronaspecifieke maatregelen: de parcours moet je doen met stoffen handschoenen en mondmasker verplicht op de grond.

Tips voor een verblijf in een Roulotte

• De link naar deze leuke Roulotte de Framboise vind je hier
  • In Frasnes zijn er verschillende supermarkten die tot laat open zijn en ook op zon- en feestdagen. Ook bakkers op korte (rij) afstand.
  • De eerste avond aten we lekkere frietjes van bij La Forge op de Markt: Grand’Place 9, 7911 Frasnes-lez-Anvaing
  • Er is een croque monsieur machine dus wij aten dit voor ons bezoek aan het avonturenpark. Krachtvoer!
  • De tweede avond deed een BBQ coli van de colruyt en een pastasalade met wat groenten (na de apero welteverstaan) het uitstekend. Er is ook een gourmetapparaat aanwezig in het huisje.
  • Aanmaakblokjes voor het namen we zelf mee, hout is voorhanden in de bossen.